Autorice: Dr.sc. Tena Niseteo, dipl.ing.preh.teh.

Kako naše tijelo dobiva vitamin D3?

Naše tijelo ima sposobnost da pod djelovanjem sunčevih ultraljubičastih (UVB) zraka, iz kolesterola u koži sintetizira vitamin D3, odnosno kolekalciferol, često nazivan „vitamin sunca“. Međutim, u ovim zimskim mjesecima sve je manje sunčanih sati te je sinteza vitamina D vrlo niska, a zbog tople odjeće i zaštite od hladnoće djeca su slabo izložena sunčevim zrakama. Isto tako, vitamin D je nažalost slabo prisutan u namirnicama zbog čega je rizik od deficita veći. Naime, vitamin D spada u skupinu vitamina topivih u mastima te ga najviše sadrži masna riba poput skuše, tune, sardine, inčuna i lososa, a kad je riječ o biljnim izvorima, sadržan je i u gljivama i kvascima. Budući da je dostupnost vitamina D niska u prehrani, osobito u djece, dodatan unos vitamina D omogućuje se njegovim dodavanjem u prehrambene proizvode kao što su mlijeko i mliječni proizvodi i žitarice te hrana namijenjena dijeci.

Zašto je vitamin D3 važan za moje dijete?

Aktivni oblik vitamina D omogućava normalu mineralizaciju kostiju te rast i razvoj koštanog tkiva i zubi. No to nije sve, vitamin D ima i druge uloge u organizmu od smanjenja upalnih procesa do povoljnog djelovanja na neuromišićne funkcije i normalan rad imunološkog sustava.

Što ako mojem djetetu nedostaje vitamina D3?

Važno je znati da manjak vitamina D u djece može izazvati ozbiljne posljedice na zdravlje koje se često manifestiraju kao neadekvatan rast i razvoj koštanog tkiva (rahitis) i zubi te slabljenje imunološkog odgovora. U novorođenčadi status vitamina D uvelike je predodređen vitaminskim statusom majke o kojem ujedno ovisi i količina vitamina D u njezinom mlijeku. Upravo iz tih razloga Europsko društvo za dječju gastroenterologiju, hepatologiju i prehranu preporučuje suplementaciju vitamina D u dojenčadi od navršenog 1. mjeseca života bez obzira na majčin vitaminski status.

Koja je preporučena dnevna doza za moje dijete?

Preporučena dnevna doza vitamina D varira s dobi i iznosi 5 do 10 mikrograma te se, uglavnom, može osigurati izlaganjem suncu 15 do 30 minuta dnevno ili konzumacijom namirnica koje ga sadrže. Preporuke dnevnog unosa vitamina D za dječju dob su 200-400 internacionalnih jedinica. Tijekom zimskih mjeseci osim prehrane bogate vitaminom D nije na odmet dati suplementaciju vitamina D prikladnog za dječju dob, prilikom čega se najbolje posavjetovati s pedijatrom i nutricionistom.